TRANSLATE
Publicitate
Anunturi
Publicitate
Top postatori
Costin (4688) | ||||
titus08 (1660) | ||||
Florinel TV (729) | ||||
stanley (728) | ||||
Bughiu (636) | ||||
fox (368) | ||||
petriangabor (228) | ||||
ionica68 (160) | ||||
necula.vasile (159) | ||||
coconut (114) |
Cum se regleaza antena ?
+2
danutszy
Costin
6 participanți
Pagina 1 din 1
Cum se regleaza antena ?
Lungimea antenei perfecte pentru CB este de 11m (lungimea de unda-λ). Cum aceasta dimensiune nu este practica pentru lucrul in mobil, s-au construit antene submultiplu de λ, lungite electric cu trap-uri (bobine) conectate la baza sau la jumatatea inaltimii (recomandat). Antenele "de fabrica" sunt in general reglate pentru un SWR minimum pe mijlocul benzii CB. Reglarea presupune marirea sau micsorarea lungimii "biciului" (segmentului din partea superioara a antenei). Antenele serioase au un surub de fixare care permite acest reglaj.
Din practica, va spun ca in limita a maximum +/- 0,5 cm in lungime se poate obtine un reglaj mai bun.
Am observat ca influenta mare are si pozitia antenei pe cupola autovehicolului. Din acest motiv este necesar masurarea SWR-ului la instalarea initiala si atunci cand se modifica ceva in lantul de emisie (statie, cablu, antena, masina).
Se utilizeaza un reflectrometru de provenienta industriala, care permite reglaj de precizie sau un reflectometru HM ([Trebuie sa fiti inscris si conectat pentru a vedea acest link]) pentru rezultate satisfacatoare.
Exemplu de reglaj cu reflectometrul [Trebuie sa fiti inscris si conectat pentru a vedea acest link].
[Trebuie sa fiti inscris si conectat pentru a vedea acest link]
Se conecteaza reflectometrul intre statie si antena cu ajutorul unui [Trebuie sa fiti inscris si conectat pentru a vedea acest link]. Se comuta statia pe modul de lucru FM (purtatoare la valoare maxima, de obicei 4W).
Pe panoul reflectometrului se selecteaza din comutatorul puterii pozitia 10W (daca puterea statiei este mai mare sau folositi amplificator, pe pozitia corespunzatoare) si comutatorul modului de lucru SWR. Se trece statia pe emisie (se apasa pe clapa microfonului) si se regleaza butonul SET pentru indicatie 10 in cadranul din stanga, ce indica unda directa. In cadranul din dreapta se poate citi direct raportul de unde stationare (SWR).
Teoretic, trebuie facute mai multe masuratori, la capatele benzii (canal 1, canal 40), se noteaza valorile si prin reglaje succesive se cauta obtinerea unui SWR cat mai mic.
Practic, se intalnesc doua situatii:
- SWR pe canalul 40 este mai mare decât pe canalul 1 - antena este prea lunga;
- SWR pe canalul 1 este mai mare decât pe canalul 40 - antena este prea scurta.
Daca antena este prea scurta verificati planul de masa. De cele mai multe ori schimbarea pozitiei pe cupola rezolva aceasta problema. In situatii extreme, cand antena trebuie marita fizic, se apeleaza la prelungire cu arcuri.
Scurtati fizic antena doar atunci cand sunteti siguri ca este absolut necesar (dupa mai multe masuratori), doar daca tija patrunde in bobina si-i strica factorul de calitate (Q) - situatii mai rare.
In concluzie , un SWR<2 inseamna ca finalul statiei lucreaza in siguranta , pentru SWR>3 nu folositi statia pentru ca riscati sa o defectati. SWR mare poate indica un scurtcircuit pe cablul coaxial, o mufa defecta (verificati continuitatea/scurtcircuitul cu un [Trebuie sa fiti inscris si conectat pentru a vedea acest link]). SWR-ul are valoare periculoasa si daca uitati sa scoateti antena afara, pe masina.
Nu treceti statia pe emisie fara antena sau inainte de verificarea adaptarii (reglare)!
Construiti un reflectometru - [Trebuie sa fiti inscris si conectat pentru a vedea acest link] .
Din practica, va spun ca in limita a maximum +/- 0,5 cm in lungime se poate obtine un reglaj mai bun.
Am observat ca influenta mare are si pozitia antenei pe cupola autovehicolului. Din acest motiv este necesar masurarea SWR-ului la instalarea initiala si atunci cand se modifica ceva in lantul de emisie (statie, cablu, antena, masina).
Se utilizeaza un reflectrometru de provenienta industriala, care permite reglaj de precizie sau un reflectometru HM ([Trebuie sa fiti inscris si conectat pentru a vedea acest link]) pentru rezultate satisfacatoare.
Exemplu de reglaj cu reflectometrul [Trebuie sa fiti inscris si conectat pentru a vedea acest link].
[Trebuie sa fiti inscris si conectat pentru a vedea acest link]
Se conecteaza reflectometrul intre statie si antena cu ajutorul unui [Trebuie sa fiti inscris si conectat pentru a vedea acest link]. Se comuta statia pe modul de lucru FM (purtatoare la valoare maxima, de obicei 4W).
Pe panoul reflectometrului se selecteaza din comutatorul puterii pozitia 10W (daca puterea statiei este mai mare sau folositi amplificator, pe pozitia corespunzatoare) si comutatorul modului de lucru SWR. Se trece statia pe emisie (se apasa pe clapa microfonului) si se regleaza butonul SET pentru indicatie 10 in cadranul din stanga, ce indica unda directa. In cadranul din dreapta se poate citi direct raportul de unde stationare (SWR).
Teoretic, trebuie facute mai multe masuratori, la capatele benzii (canal 1, canal 40), se noteaza valorile si prin reglaje succesive se cauta obtinerea unui SWR cat mai mic.
Practic, se intalnesc doua situatii:
- SWR pe canalul 40 este mai mare decât pe canalul 1 - antena este prea lunga;
- SWR pe canalul 1 este mai mare decât pe canalul 40 - antena este prea scurta.
Daca antena este prea scurta verificati planul de masa. De cele mai multe ori schimbarea pozitiei pe cupola rezolva aceasta problema. In situatii extreme, cand antena trebuie marita fizic, se apeleaza la prelungire cu arcuri.
Scurtati fizic antena doar atunci cand sunteti siguri ca este absolut necesar (dupa mai multe masuratori), doar daca tija patrunde in bobina si-i strica factorul de calitate (Q) - situatii mai rare.
In concluzie , un SWR<2 inseamna ca finalul statiei lucreaza in siguranta , pentru SWR>3 nu folositi statia pentru ca riscati sa o defectati. SWR mare poate indica un scurtcircuit pe cablul coaxial, o mufa defecta (verificati continuitatea/scurtcircuitul cu un [Trebuie sa fiti inscris si conectat pentru a vedea acest link]). SWR-ul are valoare periculoasa si daca uitati sa scoateti antena afara, pe masina.
Nu treceti statia pe emisie fara antena sau inainte de verificarea adaptarii (reglare)!
Construiti un reflectometru - [Trebuie sa fiti inscris si conectat pentru a vedea acest link] .
Re: Cum se regleaza antena ?
buna ziua......am o intrebare daca nu va superati.......astazi am fost la mondoplast si am cumparat un SWR model DF 2462............Inainte sa fac acordarea antenei erau aceste valori: ch 1 => 2.2 iar
pe ch 40 => 3.
spicul era introdus la maxim in tija.......dupa ce
am taiat din varful spicului am obtinut o valoare de: ch1 - 1.3 iar pe
ch40 - 1.9-2
Dilema mea e ca am tot taiat dar sub aceasta valoare nu a
mai scazut deloc........dotusi din cate am citit ideal ar fi sa fie
intre 1 si 1.5.....e bine oare ce am obtinut?
Folosesc ca si statie
Alan 42 multi iar antena Cobra HG A1500
pe ch 40 => 3.
spicul era introdus la maxim in tija.......dupa ce
am taiat din varful spicului am obtinut o valoare de: ch1 - 1.3 iar pe
ch40 - 1.9-2
Dilema mea e ca am tot taiat dar sub aceasta valoare nu a
mai scazut deloc........dotusi din cate am citit ideal ar fi sa fie
intre 1 si 1.5.....e bine oare ce am obtinut?
Folosesc ca si statie
Alan 42 multi iar antena Cobra HG A1500
danutszy- Numarul mesajelor : 3
Varsta : 44
Localizare : arad
Data de inscriere : 27/07/2010
Re: Cum se regleaza antena ?
In principiu este bine .
Din cate inteleg , SWR-ul este mai mare pe canalul 40 . In acest caz antena este tot lunga . Chiar nu mai are loc in jos , spre bobina ?
Incearca o pozitie centrala pe cupola masinii , apoi mai inainte , mai spre spate ...
Verificarea reglajului se face cu usile inchise , intr-un spatiu deschis , departe de alte masini sau cladiri (min. 5-6m) .
Intre magnet si suportul metalic (cupola masinii) nu trebuie introduse materiale suplimentare , cel mult cauciucul original care impiedica alunecarea si zgarierea vopselei [Trebuie sa fiti inscris si conectat pentru a vedea acest link] . De proba se poate incerca si fara cauciuc . Noteaza de fiecare data valorile SWR pe canalele extreme (1 , 40) pentru comparatii ulterioare .
La o antena bine reglata si pozitionata pe masina , se obtin valori de 1,1-1,2 .
Astept noutati .
Din cate inteleg , SWR-ul este mai mare pe canalul 40 . In acest caz antena este tot lunga . Chiar nu mai are loc in jos , spre bobina ?
Incearca o pozitie centrala pe cupola masinii , apoi mai inainte , mai spre spate ...
Verificarea reglajului se face cu usile inchise , intr-un spatiu deschis , departe de alte masini sau cladiri (min. 5-6m) .
Intre magnet si suportul metalic (cupola masinii) nu trebuie introduse materiale suplimentare , cel mult cauciucul original care impiedica alunecarea si zgarierea vopselei [Trebuie sa fiti inscris si conectat pentru a vedea acest link] . De proba se poate incerca si fara cauciuc . Noteaza de fiecare data valorile SWR pe canalele extreme (1 , 40) pentru comparatii ulterioare .
La o antena bine reglata si pozitionata pe masina , se obtin valori de 1,1-1,2 .
Astept noutati .
Re: Cum se regleaza antena ?
reglajul l-am facut ca la carte.......eram pe un camp afara din arad, nu existau lini de inalta tensiune sau altceva........tija e la maxim introdusa, nu mai merge mai jos..........incep sa cred ca e cam de proasta calitate antena, plus ca am vazut deosebire intre antena vanduta la noi si aceeasi antena care e prezentata pe situl cobra.......de aici trag concluzia ca e facuta pe vapor in drum spre europa din china!!!!!
danutszy- Numarul mesajelor : 3
Varsta : 44
Localizare : arad
Data de inscriere : 27/07/2010
Re: Cum se regleaza antena ?
Fa masuratori pe can. 1 si 40 , noteaza si taie 1 cm . Introdu tija la maxim , masoara din nou si trage concluzia . Poate ca mai trebuie taiat .
Posibil ca bobina sa aibe mai multe spire .
Circula destul de des clonele marcilor de prestigiu . Nu-i exclus sa fi cumparat la pret de marca o chinezarie .
Posibil ca bobina sa aibe mai multe spire .
Circula destul de des clonele marcilor de prestigiu . Nu-i exclus sa fi cumparat la pret de marca o chinezarie .
Re: Cum se regleaza antena ?
pina acum s-a vorbit doar de antenele mobile. cred ca ar trebui abordat si subiectul de reglare a antenelor fixe ( baza), unde printre altele conteaza si lungimea cablului ( multiplu impar de λ/4 ). astept si alte pareri pe aceasta tema. este interesant daca lungimea aia de cablu al reflectometrului, nu afecteaza masuratoarea dupa scoaterea din circuit. va salut pe toti !!!
holban teofil- Numarul mesajelor : 5
Varsta : 64
Localizare : iasi
Data de inscriere : 13/10/2010
Re: Cum se regleaza antena ?
Corect , domn` Holban !
In lantul de emisie orice neadaptare conteaza . Inclusiv acel tronson de cablu pentru conectarea la iesire a reflectometrului . Teoretic , pentru a nu schimba nimic dupa reglaj , reflectometrul ar trebui sa ramana in circuit . Eu n-am nimic impotriva , dar sunt putini clientii dispusi sa-si achizitioneze un SWR-metru .
Cat despre antenele fixe , sunt multe probleme de discutat . In primul rand aici se impune prezenta unui reflectometru in permanenta .
Ar trebui amintit ca datorita lipsei planului de masa metalic (caroseria masinii) , se utilizeaza "contragreutati" (cel putin un tronson de cablu de o anumita lungime si unghi fata de radiant - antena) , care influenteaza performantele antenei , directivitatea si unghiul de radiatie (foarte important in DX !) .
Putem aborda subiectul mai teoretic daca sunt persoane interesate .
Pentru moment consider ca latura practica ar trebui sa fie pe prim plan , stiut fiind ca CB-ul se adreseaza in primul rand persoanelor fara prea multe cunostinte tehnice .
Pentru cei dornici sa-si prezinte antenele , masuratorile si comentariile am deschis un [Trebuie sa fiti inscris si conectat pentru a vedea acest link] .
Cum va vad "pe felie" , astept cu interes comentariile dumneavoastra .
Cu stima !
In lantul de emisie orice neadaptare conteaza . Inclusiv acel tronson de cablu pentru conectarea la iesire a reflectometrului . Teoretic , pentru a nu schimba nimic dupa reglaj , reflectometrul ar trebui sa ramana in circuit . Eu n-am nimic impotriva , dar sunt putini clientii dispusi sa-si achizitioneze un SWR-metru .
Cat despre antenele fixe , sunt multe probleme de discutat . In primul rand aici se impune prezenta unui reflectometru in permanenta .
Ar trebui amintit ca datorita lipsei planului de masa metalic (caroseria masinii) , se utilizeaza "contragreutati" (cel putin un tronson de cablu de o anumita lungime si unghi fata de radiant - antena) , care influenteaza performantele antenei , directivitatea si unghiul de radiatie (foarte important in DX !) .
Putem aborda subiectul mai teoretic daca sunt persoane interesate .
Pentru moment consider ca latura practica ar trebui sa fie pe prim plan , stiut fiind ca CB-ul se adreseaza in primul rand persoanelor fara prea multe cunostinte tehnice .
Pentru cei dornici sa-si prezinte antenele , masuratorile si comentariile am deschis un [Trebuie sa fiti inscris si conectat pentru a vedea acest link] .
Cum va vad "pe felie" , astept cu interes comentariile dumneavoastra .
Cu stima !
Re: Cum se regleaza antena ?
Salutare!
Ce pret de achizitie are reflectometrul Zetagi Mod-203 si de unde se poate cumpara?
Cu respect, Naiva.
Ce pret de achizitie are reflectometrul Zetagi Mod-203 si de unde se poate cumpara?
Cu respect, Naiva.
naiva- Numarul mesajelor : 1
Varsta : 74
Localizare : constanta
Data de inscriere : 02/12/2010
Re: Cum se regleaza antena ?
O posibila sursa , disponibil la comanda : [Trebuie sa fiti inscris si conectat pentru a vedea acest link]
In viitor vor aparea pe magazin si modele mai ieftine (sub 100 de lei) , dar pot sa va spun ca este relativ usor de construit , cu piese recuperate de la aparate vechi . Trebuie timp , indemanare si un pic de pasiune pentru contructii .
"Aruncati" o privire aici : [Trebuie sa fiti inscris si conectat pentru a vedea acest link]
In viitor vor aparea pe magazin si modele mai ieftine (sub 100 de lei) , dar pot sa va spun ca este relativ usor de construit , cu piese recuperate de la aparate vechi . Trebuie timp , indemanare si un pic de pasiune pentru contructii .
"Aruncati" o privire aici : [Trebuie sa fiti inscris si conectat pentru a vedea acest link]
Re: Cum se regleaza antena ?
Salut.Am si eu o intrebare, de ce cand apas clapeta sa vorbesc se reduce volumul in difuzoarele casetofonului.Am observat ca indepartarea antenei statie de cea radio atenueaza putin dar asa se modifica suprafata, pe mijlocul plafonului fiind cel mai bun loc.
Multumesc.
Multumesc.
catalin33- Numarul mesajelor : 5
Varsta : 43
Localizare : Romania
Data de inscriere : 11/03/2011
Re: Cum se regleaza antena ?
Scade volumul pentru ca radioul masinii e unul destept , in timpul emisiei creste nivelul semnalului captat de antena si actioneaza circuitul RAA (reactie automata a amplificarii) .
Re: Cum se regleaza antena ?
Da curand am cumparat un W-metru SWR-metru maas K-SWR-222.
Pe masina am statie Maxon CM70 si antena Alan 9 Plus.
Puterea indicata de W-metru este de 3,5W la SWR de 1:1,5 pe ch40.
In timpe ce ma jucam cu antena, ridicand radiantul din trap, SWR a crescut la 1:2,5 dar si puterea indicata de W-metru s-a dus aproape de 4W.
Cu antena veche, Cobra cu talpa magnetica, la SWR de 1:2,5 puterea indicata abia ajungea la 2W; atingea 3W la SWR de 1:1,3 dupa ce plimbam antena pe cupola masinii.
Ma poate lamuri cineva in legatura cu acest fenomen?
Pe masina am statie Maxon CM70 si antena Alan 9 Plus.
Puterea indicata de W-metru este de 3,5W la SWR de 1:1,5 pe ch40.
In timpe ce ma jucam cu antena, ridicand radiantul din trap, SWR a crescut la 1:2,5 dar si puterea indicata de W-metru s-a dus aproape de 4W.
Cu antena veche, Cobra cu talpa magnetica, la SWR de 1:2,5 puterea indicata abia ajungea la 2W; atingea 3W la SWR de 1:1,3 dupa ce plimbam antena pe cupola masinii.
Ma poate lamuri cineva in legatura cu acest fenomen?
ldanro- Numarul mesajelor : 5
Varsta : 56
Localizare : Braila
Data de inscriere : 18/03/2011
Re: Cum se regleaza antena ?
[Trebuie sa fiti inscris si conectat pentru a vedea acest link]
Am privit fotografia gasita pe net si sunt putin nedumerit . Parerea mea ca este o problema la inscriptionarea comutatorului de jos . Din acest motiv , ar fi bine sa ne trimiti o poza reala , eventual instructiunile primite.
In principiu aparatele de acest gen pot avea doua moduri de lucru : SWR si Power-metru . Comutatorul de sus modifica sensibilitatea pentru a putea fi folosit la putere mai mare .
Cum se lucreaza ?
Se comuta pe SWR si se apasa pe butonul de emisie (in FM , purtatoare maxima) . Din potentiometru se regleaza ca indicatia din stanga sa fie maxima , in cadranul din dreapta se citeste direct SWR-ul , care trebuie sa fie cat mai mic , spre 1.
Daca se comuta pe pozitia PWR in ecranul din stanga se va citi direct puterea .
Indicatiile date de acest aparat sunt puternic influentate de impedanta antenei , de aici variatiile in functie de pozitia acesteia pe cupola masinii .
De preferinta se alege o pozitie centrala (radiatie onmidirectionala a antenei , teoretic) sau un pic in spate pentru o radiatie mai mare in fata (se va emite mai puternic inainte) .
Pentru a avea o masuratoare corecta a puterii de emisie , in locul antenei trebuie folosita o sarcina neinductiva (rezistente chimice care sa totalizeze 50 ohmi / cativa wati) .
Am privit fotografia gasita pe net si sunt putin nedumerit . Parerea mea ca este o problema la inscriptionarea comutatorului de jos . Din acest motiv , ar fi bine sa ne trimiti o poza reala , eventual instructiunile primite.
In principiu aparatele de acest gen pot avea doua moduri de lucru : SWR si Power-metru . Comutatorul de sus modifica sensibilitatea pentru a putea fi folosit la putere mai mare .
Cum se lucreaza ?
Se comuta pe SWR si se apasa pe butonul de emisie (in FM , purtatoare maxima) . Din potentiometru se regleaza ca indicatia din stanga sa fie maxima , in cadranul din dreapta se citeste direct SWR-ul , care trebuie sa fie cat mai mic , spre 1.
Daca se comuta pe pozitia PWR in ecranul din stanga se va citi direct puterea .
Indicatiile date de acest aparat sunt puternic influentate de impedanta antenei , de aici variatiile in functie de pozitia acesteia pe cupola masinii .
De preferinta se alege o pozitie centrala (radiatie onmidirectionala a antenei , teoretic) sau un pic in spate pentru o radiatie mai mare in fata (se va emite mai puternic inainte) .
Pentru a avea o masuratoare corecta a puterii de emisie , in locul antenei trebuie folosita o sarcina neinductiva (rezistente chimice care sa totalizeze 50 ohmi / cativa wati) .
Re: Cum se regleaza antena ?
Multumesc pentru raspuns.
Asta era ideea de baza, voiam sa stiu daca w-metru poate indica o putere mai mare la unele defecte ale antenei sau conecticii.
Cat despre aparat, este identic cu cel din foto, instructiuni am numai in germana, "training-ul" l-am facut pe youtube ). Am calibrat antene la cativa prieteni si chiar functioneaza cu rezultare bune.
Asta era ideea de baza, voiam sa stiu daca w-metru poate indica o putere mai mare la unele defecte ale antenei sau conecticii.
Cat despre aparat, este identic cu cel din foto, instructiuni am numai in germana, "training-ul" l-am facut pe youtube ). Am calibrat antene la cativa prieteni si chiar functioneaza cu rezultare bune.
ldanro- Numarul mesajelor : 5
Varsta : 56
Localizare : Braila
Data de inscriere : 18/03/2011
Re: Cum se regleaza antena ?
O antena bine reglata (acordata) poate fi folosita pentru masurarea puterii cu o toleranta acceptabila .
Sa auzim de bine !
Sa auzim de bine !
Re: Cum se regleaza antena ?
Buna seara.De curand am schimbat traseul cablului de la antena.Pana acum scoteam antena pe mijlocul cupolei, tranteam usa si hai la drum.Acum am fixat antena definitiv pe cupola si am tras cablul prin portbagaj, apoi pe marginea pragului pe sub mocheta pe unde sunt si cablurile care duc la boxele din spate.
Intrebarea mea este daca influenteaza cumva, negativ ma refer, emisia-receptia faptul ca sunt unul langa altul cablurile.Sa-i schimb traseul sau sa-l las asa.
Intrebarea mea este daca influenteaza cumva, negativ ma refer, emisia-receptia faptul ca sunt unul langa altul cablurile.Sa-i schimb traseul sau sa-l las asa.
catalin33- Numarul mesajelor : 5
Varsta : 43
Localizare : Romania
Data de inscriere : 11/03/2011
Re: Cum se regleaza antena ?
E bine asa .
Ar trebui verificat raportul de unde stationare daca pozitia a fost modificata .
Ar trebui verificat raportul de unde stationare daca pozitia a fost modificata .
Re: Cum se regleaza antena ?
Va multumesc pentru raspuns.Am calibrat din nou antena.
Pe canalul 1 am 1.1
Pe canalul 20 am 1
Pe canalul 40 am 1.1
Sunt putin nedumerit pentru ca la emisie imi arata 5 wati, pe scala de 10wati.Am facut proba si ma aud bine cu colegii.Pe scala de 100 wati imi arata sub 5 wati.
Pe canalul 1 am 1.1
Pe canalul 20 am 1
Pe canalul 40 am 1.1
Sunt putin nedumerit pentru ca la emisie imi arata 5 wati, pe scala de 10wati.Am facut proba si ma aud bine cu colegii.Pe scala de 100 wati imi arata sub 5 wati.
catalin33- Numarul mesajelor : 5
Varsta : 43
Localizare : Romania
Data de inscriere : 11/03/2011
Re: Cum se regleaza antena ?
Antena este reglata corect .
Masuratoarea se face pe scala cea mai apropiata , pentru a avea eroarea cea mai mica .
Masuratoarea se face pe scala cea mai apropiata , pentru a avea eroarea cea mai mica .
Subiecte similare
» Antena 1 si Antena 3 pe Gigi (R*S&R*S)
» Antena wireless
» Antena CB2 - defecte
» Impedantmetru de antena
» instalare antena satelit
» Antena wireless
» Antena CB2 - defecte
» Impedantmetru de antena
» instalare antena satelit
Pagina 1 din 1
Permisiunile acestui forum:
Nu puteti raspunde la subiectele acestui forum